SVETOVÝ DEŇ DIVADLA

#ŠPECIZĽAVA

SVETOVÝ DEŇ DIVADLA

26.03.2025 11:30

27. marec patrí oslave umenia, ktoré spája, inšpiruje a vyzýva k zamysleniu. Svetový deň divadla bol vyhlásený Medzinárodnou asociáciou divadelných profesionálov (ITI) v roku 1961 ako pripomienka dôležitosti divadelného sveta pre kultúru a spoločnosť.

Tento deň je sviatkom pre tých, ktorí vidia hodnotu a dôležitosť divadla ako umeleckej formy a pôsobí ako budíček pre vlády, politikov a inštitúcie, ktoré ešte nerozpoznali jeho hodnotu pre ľudí a jednotlivca a zatiaľ  si neuvedomili jeho potenciál pre ekonomický rast.

ŠPECIÁLNA ZĽAVA PRE VÁS

Pri tejto príležitosti sme si pre vás pripravili špeciálnu zľavu 25% s kódom SDD25 na predstavenia:

Špeciálna zľava platí do polnoci 28.3.2025.

POSOLSTVO K SVETOVÉMU DŇU DIVADLA

Ako každý rok, aj tento rok vyzvala ITI svetovo významnú divadelnú osobnosť k napísaniu posolstva. Tohtoročným autorom posolstva je Theodoros Terzopoulos – grécky režisér, pedagóg, spisovateľ, zakladateľ a umelecký šéf divadla Attis, zakladateľ Divadelnej olympiády a predseda medzinárodnej komisie Divadelnej olympiády.

Okrem iného Terzopoulos vo svojom posolstve uviedol: „Zaoberá sa divadlo stavom ľudstva, ako ho formuje 21. storočie, keď sú občania manipulovaní politickými a ekonomickými záujmami, médiami či mienkotvornými spoločnosťami? Ľudstva, v ktorom sociálne siete, hoci komunikáciu umožňujú, ponúkajú aj skvelé alibi, pretože poskytujú potrebnú bezpečnú vzdialenosť od toho Druhého? Všadeprítomný strach z toho Iného, odlišného či toho Neznámeho ovláda naše myšlienky aj konanie.“

Autor sa v posolstve zaoberá problematikou sociálnych sietí, ktoré síce umožňujú komunikáciu, ale zároveň vytvárajú bariéry a podporujú strach z inakosti a zdôrazňuje potrebu nových foriem rozprávania, ktoré by viedli k morálnej a politickej zodpovednosti a pomohli by prekonať súčasné krízy. „Môže byť divadlo priestorom spolužitia rôznorodostí bez toho, aby sme brali ohľad na tieto traumy, na tieto krvácajúce rany?“ pýta sa Terzopoulos vo svojom posolstve.

V posolstve sa autor pýta, či dokáže divadlo reflektovať stav spoločnosti, ktorá je podľa neho uväznená vo virtuálnej realite, ovládaná totalitnými systémami a manipulovaná politikou a médiami. Text poukazuje aj na otázky globálneho otepľovania, znečistenia a ďalších environmentálnych problémov a kladie otázku, či sa divadlo môže stať súčasťou riešenia týchto problémov.

Jeho posolstvo je teda reflexiou o poslaní divadla v dobe plnej výziev a kríz, zamyslením sa nad poslaním divadla v dnešnom komplikovanom svete, pričom autor nabáda k hľadaniu ciest, ako môže umenie prispieť k pozitívnej zmene. Autor využíva postavu Dionýza, boha divadla, a koncept mýtu ako symboly, ktoré spájajú minulosť, prítomnosť a budúcnosť.