Naši tvorcovia

Režisér

Marián Amsler

Už počas štúdia dramaturgie a réžie na VŠMU sa začal orientovať na inscenovanie súčasnej drámy. 

Bol autorom prvej inscenácie v novodobých dejinách Divadla Aréna, keď v roku 2002, už s riaditeľom Jurajom Kukurom, priniesli na javisko text Oľgy Muchinovej You. Dlhodobo pôsobil ako režisér Ha.Divadla v Brne, kde bol päť rokov umeleckým šéfom. Je spoluzakladateľom a režisérom divadla Letí v Prahe. Ako hosť režíroval v mnohých českých a slovenských divadlách (SND, Dejvické divadlo v Prahe, Činoherní studio v Ústí nad Labem, Národné divadlo v Brne – Reduta, Divadlo Petra Bezruče v Ostrave, Divadlo Andreja Bagara v Nitre, Západočeské divadlo v Chebe etc.) V súčasnosti je interným režisérom a umeleckým šéfom bratislavského Divadla Astorka Korzo´90. Jeho inscenácie Čechovových hier Ivanov a Platonov na akademickej pôde zarezenovali silnou výpoveďou.

V Divadle Aréna aktuálne uvádzame inscenáciu jeho hry Lesk a bieda kurtizán na motívy slávneho románu Honoré de Balzaca.


Režisér

Rastislav Ballek

V roku 1996 absolvoval štúdium na VŠMU, počas ktorého vytvoril ako autor dramatizácií a režisér, spolu s dramaturgom Martinom Kubranom, sériu divadelných inscenácií, ktoré zaujali originálnym pohľadom na zabudnuté diela slovenskej literatúry. 

Pôsobil ako interný režisér Divadla SNP v Martine, neskôr (2002-2009) bol režisérom a dramaturgom  Mestského divadla Žilina, pohostinsky režíroval na scéne Divadla A. Duchnoviča v Prešove, v Činohre aj Opere SND, v pražskom Divadle Rokoko a v Národnom divadle v Brne. V roku 2006 vytvoril na objednávku Divadla Aréna autorskú inscenáciu Tiso, ktorá získala mnohé ocenenia, o päť rokov neskôr inscenoval hru Martina Čičváka Kukura, v sezóne 2012/13 v rámci tzv. Občianskeho cyklu Klimáčkovu hru Holokaust a v nasledujúcom roku Rosmersholm Henrika Ibsena. Ballekov režijný rukopis prináša aktuálne spoločenské a politické témy v modernom spracovaní, ktoré diváka atakuje svojou naliehavosťou, hlbokou analýzou, ale často i cynickým humorom a hyperbolou.

Jeho poslednou réžiou je anglická groteska z psychiatrického oddelenia Kľúčovou dierkou, autora Joea Ortona.

Režisér

Juraj Bielik

Od skončenia štúdia na Divadelnej fakulte VŠMU pod vedením prof. Strniska v roku 2009 pôsobí ako režisér, dramaturg a autor scénickej hudby na viacerých divadelných scénach, venuje sa aj tvorbe pre detského diváka.

Vytvoril niekoľko inscenácií pre Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Divadlo A.ha, Malú scénu STU a stabilne spolupracuje s Divadlom Jána Palárika v Trnave.

V Divadle Aréna pracoval po prvýkrát ako režisér inscenácie Closer, ktorá mala premiéru v roku 2013. O rok neskôr uviedol mimoriadne úspešnú inscenáciu súčasnej hry Martina Casellu Írska kliatba a jeho poslednou premiérou bol titul o vášni, pravej láske a vrcholoch Vibrator-Play, známej autorky Sarah Ruhl. 


Režisér

Martin Čičvák

Slovenský režisér a dramatik, absolvent JAMU v Brne (v ateliéri prof. Alojsa Hajdu), v súčasnosti kmeňový režisér Činoherného klubu Praha, nositeľ viacerých významných ocenení. 

Režíruje na najvýznamnejších českých a slovenských scénach – Národné divadlo v Brne, Národné divadlo v Prahe, pražské Divadlo na Vinohradoch, Opera ND v Prahe, Divadlo J. K. Tyla v Plzni, Činohra SND, Štátne divadlo Košice a v Divadle Aréna vytvoril od roku 2004 pätnásť profilových inscenácií. Z nich najväčší ohlas zaznamenali: Albeeho hra Koza alebo Kto je Sylvia (2004), Dr. Gustáv Husák od Viliama Klimáčka (2006), Komunizmus toho istého autora (2008) a Rent Jonathana Larsona (2013). Výrazný rukopis režiséra Čičváka je charakteristický provokatívnymi témami, odkrývaním špiny dnešnej spoločnosti, odvahou prinášať línie politického divadla, s ohľadom na historický kontext a jeho dnešnú silu. 

Aktuálne pripravuje Lulu od Franka Wedekinda, ktorá bude mať v úprave a preklade Martina Kubrana premiéru v septembri 2016.

Režisér

Soňa Ferancová

Ako jedna z prvých žien v slovenskom divadle absolvovala štúdium réžie na bratislavskej Vysokej škole múzických umení. Jej študentská inscenácia Slúžky od Jeana Geneta, ktorú vytvorila počas študijného pobytu na brnianskej JAMU, bola nominovaná ne prestížnu cenu Alfréda Radoka, v kategórii réžia.

Svoj osobitý „antirealistický“ a modernizmom inšpirovaný rukopis rozvíjala v Divadle Jána Palárika v Trnave, v nitrianskom Divadle Andreja Bagara, v Divadle Astorka Korzo´90, v SND a veľký divácky úspech žnú aj tituly Divadla Aréna v jej réžii, kde v priebehu rokov 2007 – 2010 inscenovala: Boh masakra od Yasminy Rezy, Lochheadovej Perfect days a známeho Absolventa Terryho Johnsona.

Zatiaľ poslednou premiérou režisérky Ferancovej je špiritistická komédia Medzi nebom a zemou od súčasnej anglickej autorky Pam Valentine, premiérovaná v októbri 2015.


Režisér

Roman Polák

Po absolvovaní divadelnej a rozhlasovej réžie na VŠMU nastúpil do Štátneho divadla v Košiciach, neskôr pôsobil v Divadle SNP v Martine, nitrianskom DAB, v Divadle Astorka Korzo´90 a v súčasnosti je režisérom a riaditeľom Činohry SND. 

Vo svojej tvorbe sa orientuje na ruskú klasickú dramatiku (Čechov, Tolstoj, Turgenev a i.), výrazný je jeho prínos v inscenačnej tradícii hier Molièra a Shakespeara. Jeho martinské spracovanie Marivauxovej hry Spor pod názvom Dotyky a spojenia inšpirovalo názov festivalovej prehliadky najúspešnejších činoherných inscenácií Slovenska. Podobných úspech zaznamenala aj jeho koncepcia Brechtovho Baala, dramatizácia Anny Kareniny či pohľad na Ivanova.

Polákove inscenácie prinášajú analytický pohľad na človeka ako stratené indivíduum a na vzťahy, ktoré si buduje v deštruovanej spoločnosti. 

Okrem réžie sa venuje aj dramatickej tvorbe a v súčasnosti pôsobí aj ako pedagóg odboru divadelná réžia na Divadelnej fakulte VŠMU.

Jeho prvou réžiou v Divadle Aréna bola netypicky slovenská komédia Štefana Kršňáka S brokovnicou na manžela (2010) a o dva roky neskôr napínavá detektívka Agathy Christie Bod nula.


Režisér

Mária Záchenská

V roku 1995 absolvovala divadelnú réžiu na DAMU v Prahe pod vedením Luboša Pistoria, Jiřího Adamíru, Ivana Vyskočila, Otakara Roubínka a Jana Buriana.

Počas vysokoškolských štúdií pôsobila v Divadle v Řeznické v Prahe, kde uviedli aj jej absolventskú inscenáciu hry Michela de Ghelderodea Červená mágia. Po promócii odišla na režijnú stáž do Paríža, začala sa venovať aj pedagogickej činnosti v Théâtre-École du Passage, pôsobila ako divadelná herečka a režisérka. 

Na javisku Divadla Aréna debutovala v roku 2011 javiskovou realizáciou hry V.H.V. Zem, v ktorej spojila moderný pohľad európskeho divadla s tradičnými prvkami slovenského folklóru, v scéne a kostýmoch jej stáleho spolupracovníka Georgesa Vafiasa. 

V sezóne 2015/2016 inscenovala v Divadle Aréna súčasnú hru francúzskeho dramatika Denisa Lachauda Hetero, v ktorej groteskne ožila fiktívna vízia svetu bez žien.  


Naši tvorcovia

JURAJ KUKURA: Chyby nás robia tým, čím sme

06.04.2016 / Daja Weingreen, INTERVIEW

JURAJ KUKURA: Říká se, že jsem arogantní, ale jsem spíš plachý

08.12.2015 / Jana Fikotová, idnes.cz

JURAJ KUKURA: Legendy si treba ctiť

22.10.2015 / Karol Bustin ml., Špeciál Plus 7 dní

Má arogance je čistá obrana

21.05.2015 / Richard Erml, Reflex

Zem nie je folklór

02.11.2013 / Dáša Čiripová, kod – konkrétne o divadle

Kukura otvorene: Viem, čo je to chudoba, nevyhadzujem ani jedlo.

09.06.2013 / redakcia, cas.sk

Moju ženu sa nedá nemilovať – Rande s riaditeľom Divadla Aréna Jurajom Kukurom

11.03.2013 / Mária Miková, Miroslava Staszová, Slovenka

Suverén bez sebevědomí

19.03.2012 / Milan Eisenhammer, Týden

Český ministr kultury. To bych bral hned

25.02.2012 / Alice Horáčková, Mladá fronta Dnes; príloha Víkend

KUKURA: Jako herec si jdu na nervy

06.12.2011 / Jana Machalická, Lidovky

JURAJ KUKURA: Nemáme vzťah k tradícií

24.02.2011 / Tomáš Gális, TV OKO

JURAJ KUKURA: Riadeniu divadla som sa naučil od druhých

12.12.2007 / Palo Hlubina, TREND

Ceny dosky za najlepší herecký výkon (2005)

Juraj Kukura za postavu Martin v inscenácií hry Koza alebo Kto je Sylvia?


Partneri divadla Aréna